Manuela's medisch en zorg blog

De receptioniste: het visitekaartje van het bedrijf

Bijna elke bedrijf heeft er één: de receptioniste. De receptioniste is degene die het bezoek ontvangt, de telefoon aanneemt, de post ontvangt, enzovoorts. We kunnen wel stellen dat de receptioniste de eerste is met wie je te maken krijgt als je in contact komt met een bedrijf. Het imago van een bedrijf wordt dan ook in hoge mate bepaald door dit eerste contact met de receptioniste. Om dit werk te kunnen doen moet je dus van nature een warme persoonlijkheid hebben en goed met mensen om kunnen gaan. Je moet vriendelijk zijn in de omgang en altijd een glimlach op je gezicht kunnen toveren. Als je een goede receptioniste bent, zullen mensen ook een positieve eerste indruk hebben van jouw organisatie. En dat is beste een hele verantwoordelijkheid.

 

Wat moet ik me voorstellen bij de opleiding receptioniste?

Receptioniste kun je worden door het volgen van een passende opleiding receptioniste. Tijdens deze opleiding krijg je uiteraard veel theorielessen. De nadruk ligt echter toch op het opdoen van praktijkervaring. Want een goede receptioniste wordt je vooral door veel te oefenen. Omdat je in de praktijk ook veel zult werken met computers, is er ook veel aandacht voor het ontwikkelen van goede computervaardigheden.

 

Zowel fulltime als parttime banen

Het werk van een receptioniste is bij uitstek geschikt om in parttime dienstverband te doen. En dat is natuurlijk heel erg handig wanneer je je werk wilt combineren met andere zaken. Een leuke hobby, een gezin met kleine kinderen of vrijwilligerswerk bijvoorbeeld.

 

Genoeg doorgroeimogelijkheden

Als receptioniste is het ook vrij eenvoudig om door te groeien naar een hogere functie zoals bijvoorbeeld secretaresse of administratief medewerker. Door aanvullende cursussen te volgen kun je jouw kennis in een mum van een tijd sterk verbreden.

Reacties zijn gesloten.